Amerikaanse F-35’s vliegen eerste ‘Stealth Aggressor Training’-missies

Amerikaanse F-35’s vliegen eerste ‘Stealth Aggressor Training’-missies

F-35A stealth-jagers die onder de Amerikaanse luchtmacht vliegen, hebben hun eerste missies gevlogen waarbij ze de capaciteiten van vijandelijke ‘rode’ vliegtuigen met vergelijkbare radarontwijkingscapaciteiten simuleerden in ‘rood op blauw’-oefeningen, ook bekend als de rode vlag, op Nellis Air Force Base in Nevada. De F-35A is vanaf 2015 in dienst gekomen bij de Amerikaanse luchtmacht en wordt momenteel niet geschikt geacht om te worden goedgekeurd voor massaproductie of om deel te nemen aan gevechten met een hoge of gemiddelde intensiteit – met wat wordt aangeduid als een initiële operationele capaciteit. De jager is momenteel het enige bemande post-vierde generatie gevechtsvliegtuig dat overal in productie is, maar wordt nu in voldoende aantallen ingezet om sommige eenheden te kunnen gebruiken voor het trainen van piloten door vijandelijke vermogens te simuleren. De eerste oefeningen van de jagers, Red Flag 21-3, eindigden op 6 augustus na zeven dagen en waren betrokken bij 15 verschillende squadrons van de Amerikaanse luchtmacht en meer dan 2.200 personeelsleden. De noodzaak om piloten te trainen om vijandelijke stealth-vliegtuigen tegen te gaan, komt te midden van toenemende spanningen met China, dat ’s werelds enige niet-Amerikaanse in-productie stealth-jager inzet in volledige squadrons.

China’s J-20 stealth-jager kwam in maart 2017 in dienst en in tegenstelling tot de veel lichtere eenmotorige F-35 was hij ontworpen als een tweemotorige zwaargewicht jager, vergelijkbaar met de Amerikaanse F-22 Raptor. Het Chinese vliegtuig combineert de voordelen van een zwaarder casco, waaronder meer bewapening, grotere sensoren, grotere wendbaarheid en een hoger uithoudingsvermogen, met hightech-functies die de F-22 opmerkelijk mist en die in veel gevallen anders alleen op de F-35 te zien zijn zoals gedistribueerde diafragmasystemen, moderne op een helm gemonteerde vizieren en up-to-date elektronische oorlogsvoeringsystemen en avionica. De Chinese jager is in snelgroeiende aantallen in dienst getreden en zijn capaciteiten zijn geleidelijk verbeterd – met een aanzienlijk verbeterde J-20B-variant die in 2020 in serieproductie gaat. De J-20 zal naar verwachting de grootste uitdager zijn die de F-35 verwacht. om de prestaties van te simuleren. Andere mogelijke stealth-bedreigingen zijn China’s aankomende FC-31 stealth-jager, die zich momenteel in een vergevorderd prototypestadium bevindt, evenals de onbemande stealth-bommenwerpers uit de Shahed-serie van Iran die zeer capabel zijn gebleken in de strijd, en de minder onopvallende maar nog steeds formidabele Su-57 van Rusland. generatie jager die naar verwachting vanaf 2024 sneller in dienst zal komen. In tegenstelling tot de J-20 wordt de Su-57 aangeboden voor export en kan deze worden afgehandeld door een aantal potentiële Amerikaanse tegenstanders.

De commandant van het 64e Aggressor Squadron van de Amerikaanse luchtmacht op de luchtmachtbasis Nellis, luitenant-kolonel Chris Finkenstadt, verklaarde met betrekking tot de laatste oefeningen: “Gebaseerd op onze focus op concurrentie tussen grote mogendheden, moeten we ervoor zorgen dat die [blauwe lucht] jongens zijn er klaar voor en dat doen we door de best mogelijke sfeer neer te zetten.” Luchtmachtkolonel Scott Mills voegde toe met betrekking tot de rol van F-35 ‘rode’ agressoreenheden die hij beval en waartegen ‘blauwe’ piloten zouden trainen: “Uiteindelijk is het mijn taak om blauw geen gemakkelijke dag te geven. Het is mijn taak om Blue de zwaarste dag te geven die ik kan. En de manier voor mij om dat te doen is om de F-35 in de strijd te brengen. En de F-35 gaat het blauw buitengewoon moeilijk maken om hun doelstellingen te bereiken. Ze zullen elk beetje van hun capaciteiten moeten gebruiken, elk beetje van integratie dat ze kunnen, om hun bedoeling te bereiken.” Een persbericht van de luchtmacht gaf aan dat ‘rode’ eenheden in het begin ‘veel rode luchtoverwinningen’ behaalden. gesimuleerde botsingen – hoewel dit mogelijk is veranderd omdat ‘blauwe’ piloten zich aanpasten aan en leerden hoe ze tegenstanders beter konden bestrijden met stealth- en andere vijfde generatie-mogelijkheden. De VS hebben met name ook F-22’s en oudere F-117’s ingezet om de capaciteiten van vijand te simuleren stealth-gevechtseenheden voor trainingsdoeleinden in het verleden, hoewel de F-35 wordt geproduceerd op een schaal die bijna een orde van grootte groter is dan een van beide, zelfs als de verwachte bezuinigingen op het programma worden doorgevoerd, zal het waarschijnlijk de kern vormen van agressor training tegen stealth-doelen in de toekomst.