Ongeval: gevoelige Franse Mirage 2000-jager crasht boven Mali

Ongeval: gevoelige Franse Mirage 2000-jager crasht boven Mali

Een Franse luchtmacht Mirage 2000 lichtgewicht eenmotorig gevechtsvliegtuig stortte op 20 juli neer boven Mali vanwege technische problemen, waarbij beide piloten het incident overleefden. De crash vond met name plaats op dezelfde dag als een aanslag op het leven van de Malinese interim-president Assimi Goita. Mali, een voormalige Franse kolonie, wordt beschouwd als een deel van Franstalig West-Afrika – een regio waarover Parijs een sterke invloed uitoefent op de politiek en economie van de regio in wat veel analisten een neokoloniale relatie hebben genoemd.

De Mirage 2000 vormt de ruggengraat van de Franse jachtvloot naast de nieuwere tweemotorige Rafale, maar is gevoelig voor ongevallen met meerdere rapporten die wijzen op problemen met de productiekwaliteit. Vooral de gevechtsvliegtuigen van Taiwan, een van de grootste buitenlandse gebruikers, hebben crashpercentages van tien procent gezien en meldingen van scheuren in de casco’s als gevolg van slechte fabricagekwaliteit in Frankrijk. Taiwan heeft ook inheemse en Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van de vierde generatie, die beide een veel lager ongevalsrisico hebben gehad. Taiwan is van plan het vliegtuig vervroegd uit dienst te nemen, en ondanks dat het de duurste jager is, wordt het beschouwd als de slechtste prestatie in de vloot. De meest recente crash van de Mirage 2000 was in 2019, toen er een neerstortte in India waarbij de piloot om het leven kwam.

Ondanks zijn tekortkomingen bleek de Mirage 2000 veel succesvoller op de exportmarkten dan de nieuwere Rafale, met vijf klanten die elk enkele tientallen jagers kochten – en Egypte kocht een kleine eenheid van 17 jagers maar stopte vervolgorders. De Rafale daarentegen heeft de grote meerderheid van de aanbestedingen verloren en is in kleine aantallen overgenomen door India en Qatar. Griekenland en KroatiĆ« hebben de jagers tweedehands gekocht tegen een veel lagere prijs, waarbij Egypte de enige grote klant van het vliegtuig is sinds het in 2001 in gebruik werd genomen. Rusland heeft concurrerende vliegtuigen zoals de F-16 en MiG-29 aangeboden om ze op een ‘4+ generatie’-standaard te brengen. Verwacht wordt dat de enige klanten van het gevechtsvliegtuig in de ontwikkelde wereld, Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten en Taiwan, het vliegtuig in de nabije toekomst met pensioen zullen gaan.