Indian Carrier INS Vikrant in proefvaarten

Indian Carrier INS Vikrant in proefvaarten

Meer dan twaalf jaar nadat het in februari 2009 was neergelegd, begon India’s eerste inheemse vliegdekschip, de INS Vikrant, zijn eerste proefvaarten op 4 augustus, met de proeven die begonnen op de 50e verjaardag van de overwinning van het land op Pakistan en de scheiding van Oost-Pakistan om de staat Bangladesh. Het oorlogsschip verplaatst ongeveer 40.000 ton, waardoor het kleiner is dan het huidige vliegdekschip van het land, het door de Sovjet-Unie gebouwde vliegdekschip INS Vikramaditya, en gebruikt hetzelfde STOBAR-lanceersysteem waarschijnlijk met dezelfde MiG-29K en Tejas straaljagers – de laatste die nog in ontwikkeling is. Dit lanceersysteem beperkt echter de mogelijkheden van jagers in vergelijking met stoom- en elektromagnetische lanceersystemen zoals die op Amerikaanse Nimitz- en Gerald Ford-klasse-schepen en China’s nieuwe Type 002-klasse-carrier. Waar de meeste luchtvaartmaatschappijen vertrouwen op begeleidende torpedobootjagers voor luchtverdediging, is de INS Vikrant met name uitgerust met een eigen luchtverdedigingssysteem in de vorm van 32 lanceercellen voor Barak 8 grond-luchtraketten.

Th Vikrant voerde zijn bekkenproeven uit in december 2020, bijna twaalf jaar nadat het schip in februari 2009 met de bouw begon, waardoor het een van de langste bouwprogramma’s voor oorlogsschepen in de moderne geschiedenis is, ondanks zijn relatief bescheiden omvang voor een vervoerder. Hoewel het carrier-programma in eigen land werd geprezen als een belangrijke stap in de richting van de ontwikkeling van een inheemse scheepsbouwcapaciteit, hebben vertragingen en ernstige kostenoverschrijdingen de defensiesector van het land in grote verlegenheid gebracht. De Vikrant zou aanvankelijk $ 500 miljoen kosten, hoewel dit bedrag in de loop van de jaren in aanbouw groeide tot ongeveer $ 3,5 miljard, of 700% van de oorspronkelijke prijs. Met het schip al meer dan een half decennium achter op schema, beweerden Indiase rapporten in 2018 en zelfs in 2019 dat de Vikrant klaar zou zijn voor proefvaarten op zee in 2020, waarbij het niet bereiken van dit de laatste van verschillende vertragingen was die bijna elke grote ontwikkelingsstadium. Problemen met het programma hebben geleid tot wijdverbreide voorspellingen dat India in de nabije toekomst zal worden ontmoedigd om nog een carrier-programma voort te zetten.